W role prowadzących i prelegentów wcielili się Mariusz Wachulik - pasjonat kolei i Jacek Rutkowski, maszynista który ma na swoim koncie m.in. ustanowienie rekordu prędkości w prowadzeniu pociągu Pendolino (293 km/h). Panowie przypomnieli genezę powstania linii kolejowych w naszym mieście i przekonywali, że Łuków zawsze był strategicznym miastem jeśli chodzi ten rodzaj transportu. Przykładowo mało kto wie, że swego czasu linia kolejowa Łuków – Lublin była dwutorowa i cieszyła się większym uznaniem niż linia Warszawa – Lublin. Takich ciekawostek było zresztą zdecydowanie więcej.
Prelegenci przekonywali m.in. że w Łukowie funkcjonowały nawet trzy lokomotywownie, czy - jak to było w przeszłości - parowozownie. Pierwsza z nich zlokalizowana była w pobliżu dworca kolejowego i służyła do wymiany parowozów poruszających się Koleją Warszawsko-Terespolską. Druga mieściła się na terenie dzisiejszego Łapiguza i służyła Kolei Nadwiślańskiej. Dworzec w tym miejscu nosił nazwę Łuków Towarowy. Trzeci zakład stanowił natomiast wybudowany w latach 20. XX wieku i istniejący do dziś kompleks budynków i urządzeń na Zapowiedniku.
Konferencja oprócz przypomnienia bogatej historii kolei w naszym mieście wpisała się też w obchodzoną w piątek 21 października 6 Łukowską Noc Kultury.
O historii kolei na konferencji naukowej
Opublikowano:
Autor: Łuków24 | Zdjęcie: Tomasz Goławski
Przeczytaj również:
WiadomościW ubiegły piątek w auli I LO w Łukowie odbyła się konferencja popularnonaukowa na temat historii kolei na ziemi łukowskiej. Wydarzenie wpisało się w obchody 6 Łukowskiej Nocy Kultury i uświetniło 150 rocznicę powstawania przebiegającej m.in. przez nasze miasto Kolei Warszawsko-Terespolskiej.
Polecane artykuły:
wróć na stronę główną
ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.
e-mail
hasło
Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE