Reklama

Historia PKS w Łukowie. Jak przez 50 lat zmieniał się przewoźnik?

Opublikowano:
Autor:

Historia PKS w Łukowie. Jak przez 50 lat zmieniał się przewoźnik? - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości PKS w Łukowie skończył 50 lat. O uroczystościach jubileuszowych pisaliśmy w innym artykule, a teraz prezentujemy historię spółki.

PKS w Łukowie zatrudnia blisko 200 pracowników, którzy operują flotą 100 pojazdów. Przewoźnik świadczy usługi dla 2,8 mln pasażerów rocznie, co jest równe ilości mieszkańców stolicy Włoch - Rzymu. Jak wygląda jednak historia przedsiębiorstwa?

Początki Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Łukowie sięgają 1965 roku. Wówczas w naszym mieście powstała podległa organizacyjnie I Oddziałowi w Lublinie Placówka Terenowa PKS. Dwa lata później, w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na środki transportu, powołano do życia Oddział PKS w Łukowie. Na mocy uchwały Prezydium Rady Narodowej w Lublinie z 30 maja 1967 roku, łukowski oddział swoją samodzielną działalność rozpoczął kilka miesięcy później - 1 października 1967 r. To właśnie od tej daty możemy mówić o działalności firmy, którą znamy do dziś.

Zobacz też: Pół wieku łukowskiego PKS-u

Z chwilą powstania PKS Łuków stał się posiadaczem 1 autobusu, 16 samochodów ciężarowych „Star” i 1 samochodu „Żubr”. Na koniec roku dysponował już 36 autobusami, 46 samochodami ciężarowymi, 1 przyczepą autobusową i 18 przyczepami ciężarowymi. W 1967 roku powstał też dworzec z 3 stanowiskami odjazdowymi. Kompleks ulokowano w miejscu znanym do dziś, przy ulicy Staropijarskiej w Łukowie.

Aby tabor samochodowy był odpowiednio eksploatowany, PKS musiał w miarę możliwości przygotować zaplecze techniczne, place postojowe oraz odpowiednią ilość mechaników samochodowych. I tak w latach 1967-1970 wybudowano stację paliw, rozpoczęto budowę wiaty naprawczej i zakupiono wiele urządzeń usprawniających naprawę pojazdów. W latach 1968-1977 nastąpił czterokrotny wzrost świadczonych usług w transporcie osobowym i towarowym. Poprawiły się tez warunki pracy, chociażby dzięki wybudowaniu nowej hali napraw. Stały dopływ nowych kadr, również pozytywnie wpłynął na rozwój przedsiębiorstwa.

Lata 80-te to lata rozwoju przedsiębiorstwa, zarówno przewozów osobowych jak i towarowych. Systematycznie zwiększała się liczba obsługiwanych linii w ramach rozkładu jazdy oraz liczba wyjazdów turystycznych. Rosło też zapotrzebowanie na przewóz towarów. PKS w Łukowie systematycznie doposażano w autobusy i samochody ciężarowe.

W 1985 r. PKS w Łukowie posiadał 107 autobusów, 100 samochodów ciężarowych i zatrudniał aż 500 pracowników. W latach 80. przeprowadzono też wiele inwestycji: wybudowano myjnię samochodową, zmodernizowano stację paliw, halę napraw, plac postojowy oraz budynek administracyjny. Oddano także do użytku blok mieszkalny przy ulicy Siedleckiej, który służył pracownikom przedsiębiorstwa.

Zmiany przełomu lat 80. i 90. nie przeszły bez echa również w komunikacji łukowskiej. Niestety pozostawiło to głęboki uszczerbek na firmie, wprowadzając ją w marazm gospodarczy. Niejasne prawo pracy i tzw. „dzika konkurencja” ze podmiotów prywatnych nie pozwały odnaleźć się na otwartym rynku większości przedsiębiorstw komunikacyjnych w kraju. W 1995 r. zatrudnienie w firmie radykalnie zmalało do 318 pracowników.

We wrześniu 1998 roku decyzją wojewody siedleckiego PKS w Łukowie został przekształcony w spółkę Skarbu Państwa pod nazwą Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Łukowie S.A. Firma wprowadziła kilka kluczowych z perspektywy czasu działań, które oddziaływają na dotychczasową kondycję spółki. Działania te otworzyły firmę „na zewnątrz”. Spółka dotychczas postrzegana jako stricte przewozowa, stała się przedsiębiorstwem wielousługowym.

W latach 2000 podstawową działalność Spółki stanowiły przewozy pasażerskie realizowane w ramach rozkładu jazdy, w tym przewozy szkolne. Poza tym stale poszerzano ofertę o inne usługi: m.in. przewozy turystyczne, zagraniczne i krajowe, przewozy pracownicze oraz przewozy okolicznościowe. Z uwagi na rosnącą z roku na rok popularność przewozów turystycznych zaczęto rozwijać tabor w tym kierunku.

Wiele zmian przyniósł rok 2010. Dotychczasowy właściciel firmy tj. Skarb Państwa, przekazał pełny pakiet akcji powiatowi łukowskiemu. Ówczesna firma dysponowała 89 autobusami, a przewóz pasażerski, krajowy i zagraniczny był jego domeną. Oprócz tego firma świadczyła usługi w zakresie naprawy pojazdów samochodowych, diagnostycznych przeglądów samochodowych oraz sprzedaży części zamiennych i akcesoriów samochodowych. Nadal sprzedawano paliwa klientom.

Rok 2013 to m.in. otwarcie najnowocześniejszej w regionie myjni przystosowanej dla samochodów ciężarowych i autobusów. Modernizacji doczekała się także stacja diagnostyczna, która została rozbudowana i unowocześniona. 24 kwietnia 2014 r. odbyło się oficjalne otwarcie łukowskiego Oddziału Terenowego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Białej Podlaskiej, który był pierwszą tego typu placówką w Polsce.

Dziś pojazdy PKS-u przejeżdżają rocznie 4 mln 124 tys. kilometrów, co przekłada się na ponad 100 okrążeń kuli ziemskiej. W spółce od lat trwa też konsekwentna wymiana zużytego taboru. Tylko w 2016 PKS Łuków zakupił 14 autobusów, w tym dwa nowoczesne autokary turystyczne VDL Futura. Pierwszy z nich nazwano „Quo vadis” na znak rozopczynającegó się wówczas Roku Henryka Sienkiewicza. Drugi pojazd, nazwany tym razem „Krzyżacy” ten rok zakończył. Dziś, dzięki wsparciu Rady Powiatu Łukowskiego firma uzupełniła flotę o nowego 20-osobowego busa marki Iveco nazwanego „Janko Muzykant”.

Obecnie firma świadczy usługi przewozów pasażerskich kursowych i turystycznych, myjni samochodowej i sprzedaży paliw. Chętni mogą dokonać przeglądu diagnostycznego pojazdów, dokonywane są tez serwisy klimatyzacji i wulkanizacji. PKS oferuje również usługi w zakresie pomocy drogowej, naprawiania samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów i maszyn rolniczych, wynajmuje też powierzchnie biurowe i reklamowe.

Źródło: PKS Łuków S.A.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE