Od początku roku obowiązują nowe zasady ubiegania się o dopłaty
bezpośrednie dla rolników. Zmianom uległ sposób składania wniosku o przyznanie
płatności. Dotychczasowe dokumenty zastąpione zostały wnioskami składanymi
przez Internet za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus.
Możliwość złożenia wniosku w wersji papierowej w biurze
powiatowym ARiMR, będzie możliwe tylko i wyłącznie w uzasadnionych przypadkach.
Agencja przyjmie dokumenty jedynie wówczas, gdy rolnik nie będzie w stanie
złożyć wniosku w formie elektronicznej i jednocześnie nie będzie mógł skorzystać
z pomocy technicznej zapewnionej przez biuro powiatowe ARiMR. Jednostka tak jak dotychczas będzie
przesyłać rolnikom wstępnie wypełniony wniosek tzw. wniosek spersonalizowany
wraz z załącznikami wersji papierowej (do 2020 r.). Należy jednak traktować go
jedynie informacyjnie.
Aplikacja eWniosekPlus, która „przejmie” składanie wniosków,
poprowadzi rolnika przez cały ten proces. Osoba, która rozpocznie pracę z
programem, będzie musiała wskazać uprawy na działkach referencyjnych
(ewidencyjnych) spersonalizowanych na podstawie wniosku o przyznanie płatności
na rok 2017 lub na dodanych nowych działkach referencyjnych. Po wyrysowaniu
uprawy rolnik będzie musiał zaznaczyć płatność, o którą ubiega się do danej
uprawy. Będzie mógł dodać niezbędne załączniki, a pozostałe dane we wniosku wypełnione
zostaną automatycznie przez aplikację. Wszelkie błędy zostaną natychmiast
wychwycone przez system komputerowy, co umożliwi dokonanie korekt rolnikowi bez
konieczności wizyty w Agencji.
Jak skorzystać z aplikacji eWniosekPlus?
Od 12 lutego wszyscy rolnicy za pośrednictwem strony
internetowej www.arimr.gov.pl będą mogli zapoznać się z wersją demonstracyjną
aplikacji eWniosekPlus i sprawdzić, jak ten program działa i jak z niego
korzystać. Pełna wersja nowej aplikacji zostanie udostępniona na stronie
internetowej Agencji 15 marca, czyli w dniu rozpoczęcia tegorocznej kampanii
przyjmowana wniosków o przyznanie płatności.
By korzystać z możliwości programu, trzeba będzie się do
niego zalogować. Rolnicy, którzy posiadają już konto w aplikacji e-Wniosek,
mogą zalogować się na istniejące konto. W przypadku, gdy rolnik nie posiada
konta w aplikacji e-Wniosek, powinien je utworzyć na stronie www.arimr.gov.pl w
zakładce eWniosekPlus. Do założenia konta wystarczy podać trzy dane
weryfikacyjne: numer identyfikacyjny producenta – „numer gospodarstwa”, kwotę
ostatniego przelewu otrzymanego z ARiMR, zrealizowanego w roku 2017 oraz 8
ostatnich cyfr numeru rachunku bankowego wskazanego we wniosku o wpis do
ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o
przyznanie płatności. Zalecane jest również wskazanie adresu e-mail.
Szkolenia i pomoc
ARiMR zapowiada, że rolnicy nie zostaną pozostawieni sami
sobie. Od 16 lutego po udostępnieniu wersji DEMO aplikacji eWniosekPlus, Agencja
przeprowadzi cykl szkoleń praktycznych mających na celu przygotowanie
pracowników ARIMR, rolników, doradców oraz pracowników Izb Rolniczych do
korzystania z aplikacji. Rolnicy nieposiadający dostępu do Internetu, będą
mogli skorzystać ze stanowisk komputerowych biur powiatowych Agencji oraz
pomocy jej pracowników. Planowana jest też organizacja dni otwartych w biurach
powiatowych, w trakcie których rolnik będzie mógł skorzystać z pomocy
pracowników Agencji.
Uwaga rolnicy. Wnioski o dopłaty tylko przez Internet
Opublikowano:
Autor:
Łuków24
| Zdjęcie: Archiwum portalu
Przeczytaj również:
Polecane artykuły:
ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.