Reklama

„NIE” dla kas biletowych na dworcu PKP!

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Archiwum portalu

„NIE” dla kas biletowych na dworcu PKP! - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Przewoźnicy, którzy wożą pociągami mieszkańców Łukowa do innych miejsc w kraju, nie są zainteresowani otwarciem kas biletowych na dworcu kolejowym w naszym mieście. Czy to, co jest standardem w innych miejscach w kraju, w Łukowie nie jest w ogóle możliwe do zrealizowania?

Od ponad czterech lat na dworcu kolejowym w Łukowie nie są czynne kasy biletowe. Podróżni zmuszeni są nabywać bilety w biletomacie, saloniku prasowym, bądź bezpośrednio u kierownika pociągu lub przez Internet. Rozwiązania te nie są najlepszym rozwiązaniem dla podróżnych, pamiętających możliwość kupna kas w wyznaczonym do tego miejscu na dworcu. Do naszej redakcji ciągle trafiają głosy oburzonych mieszkańców; krytycznie wypowiadają się na ten temat również pasażerowie z innych zakątków Polski. Przyjezdni są zdziwieni, że nie mogą w cywilizowany sposób kupić biletu w kasie biletowej.

- Przyjechałam z Wielkopolski do mojej kuzynki, która mieszka w Łukowie. Mieszkam pod Poznaniem i nawet w mojej małej miejscowości są kasy biletowe. Rozumiem, że można kupić bilet przez Internet, ale nie wszędzie przecież jest zasięg - mówi młoda pasażerka z Wielkopolski

Czy ta sytuacja może w ogóle się zmienić?  Zapytaliśmy się o to po raz kolejny przedstawicieli Kolei Mazowieckich, Przewozów Regionalnych oraz PKP Intercity. Odpowiedzi jakie uzyskaliśmy nie są jednak optymistyczne. Spółki kolejowe nad komfort pasażerów w Łukowie przekładają swój wynik ekonomiczny.

Kasy KM tylko w województwie mazowieckim

Rzecznik Kolei Mazowieckich poinformowała nas, że kasy biletowe tej spółki powstają tylko na terenie województwa mazowieckiego. W enigmatycznej odpowiedzi czytamy o historii kas w Łukowie, którą i tak znają podróżni.

- Kasy te należały do operatora kolejowego Przewozy Regionalne, właściciela marki POLREGIO. Spółka Koleje Mazowieckie, będąca operatorem kolejowych przewozów pasażerskich, co do zasady świadczy usługi przewozu na obszarze województwa mazowieckiego i tylko na obszarze tego województwa posiada kasy biletowe. Nadmieniam, że do dyspozycji podróżnych na stacji w Łukowie jest biletomat, podróżni mogą także kupić bilet u kierownika pociągu bez ponoszenia opłaty dodatkowej - mówi Donata Nowakowska, dyrektor Biura Rzecznika Prasowego Kolei Mazowieckich.

Salonik prasowy zamiast kas

Do oryginalnego zakupu biletów zachęca natomiast spółka Przewozy Regionalne. Od 2017 r. w Łukowie bilety na przejazdy pociągami POLREGIO można kupić w trzech salonach prasowych rozlokowanych na terenie miasta, u drużyny konduktorskiej w pociągu, bądź przez Internet. Ta pierwsza metoda - choć możliwa do zrealizowania na dworcu kolejowym - jest najbardziej kłopotliwa. Bilety można kupić minimum 40 minut przed odjazdem pociągu, ponieważ później ich sprzedaż jest blokowana przez aplikację. Czasochłonne jest wpisywanie wszystkich danych i drukowanie biletów. Podróżni w salonie prasowym muszą podać swoje dane osobowe, w tym serię i numer dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości.

- Przewozy Regionalne sp. z o.o., właściciel marki POLREGIO nie planują uruchomienia kasy biletowej na dworcu w Łukowie. Każdy podróżny może nabyć bilet na przejazd pociągiem POLREGIO bezpośrednio u obsługi pociągu bez opłat dodatkowych lub przed podróżą przez inne kanały sprzedaży takie jak: biletyregionalne.pl,  aplikacja mPOLREGIO, SkyCash, KOLEO, E-PODRÓŻNIK, Bilkom lub w salonikach Kolportera, które w Łukowie są trzy (na dworcu, w mieście w saloniku prasowym przy ul. Kwiatkowskiego 3 oraz w szpitalu przy ul. Rogalińskiego) - mówi Zofia Dziewulska, Naczelnik Działu ds. Handlowych Oddział Lubelski Przewozów Regionalnych.

- Jesteśmy świadomi, że dla niektórych podróżnych brak kasy stanowi utrudnienie zakupu biletu, jednak bezpośrednia sprzedaż w pociągu nie powinna sprawiać problemu również osobom starszym - dodaje.

Rzecznik PR sugeruje ponadto, że pasażerowie najczęściej pytają drużyny konduktorskie o możliwość zakupu biletów na pociągi dalekobieżne.

- Z informacji posiadanej od drużyn konduktorskich wynika, że pasażerom chodzi o uzyskanie informacji szczególnie przy zakupie biletów na pociągi dalekobieżne obsługiwane przez Spółkę PKP IC, których obecnie jest znacznie więcej z powodu zamknięcia linii nr 7  Lublin-Warszawa i kursowania pociągów z Lublina do Warszawy przez Łuków - podkreśla Zofia Dziewulska.

Przez Internet albo w biletomacie na dalekobieżne

Również rzecznik prasowy PKP Intercity informuje, że w najbliższym czasie na dworzec kolejowy nie powrócą kasy biletowe. Tłumaczenie jest podobne jak w spółkach powyżej.

- W najbliższym czasie nie przewidujemy otwarcia kasy biletowej PKP Intercity na dworcu kolejowym w Łukowie. Bilet na połączenia realizowane przez PKP Intercity można nabyć przez system e-IC, poprzez aplikację mobilną lub bezpośrednio u konduktora, na pokładzie pociągu. Warto przy tym zaznaczyć, że w przypadku braku możliwości zakupu biletu w kasie na dworcu, z którego pasażer rozpoczyna podróż, do biletów kupowanych u konduktora nie jest doliczana tzw. opłata pokładowa, czyli opłata za wydanie biletu w pociągu - mówi Piotr Mazur z Biura Prasowego PKP Intercity.

- Ponadto z myślą o pasażerach chcących zakupić bilety bezpośrednio przed podróżą, w lutym 2018 roku uruchomiliśmy sprzedaż w biletomacie znajdującym się w budynku dworca - dodaje.

Kasy po remoncie?

Nadzieją na otwarcie kas biletowych miał być remont zabytkowego łukowskiego dworca zaplanowany przez Polskie Koleje Państwowe początkowo na lata 2018-2020. Dziś wiadomo, że remont opóźni się przynajmniej o rok. Niestety, pomimo wcześniejszych zapewnień ze strony rzeczników prasowych Polskich Kolei Państwowych S.A., nawet po remoncie zabytkowego budynku dworca prawdopodobnie kasy biletowe dalej pozostaną zamknięte.




UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE