Od ponad czterech lat na dworcu kolejowym w Łukowie nie są czynne kasy biletowe. Podróżni zmuszeni są nabywać bilety w biletomacie, saloniku prasowym, bądź bezpośrednio u kierownika pociągu lub przez Internet. Rozwiązania te nie są najlepszym rozwiązaniem dla podróżnych, pamiętających możliwość kupna kas w wyznaczonym do tego miejscu na dworcu. Do naszej redakcji ciągle trafiają głosy oburzonych mieszkańców; krytycznie wypowiadają się na ten temat również pasażerowie z innych zakątków Polski. Przyjezdni są zdziwieni, że nie mogą w cywilizowany sposób kupić biletu w kasie biletowej.
- Przyjechałam z Wielkopolski do mojej kuzynki, która mieszka w Łukowie. Mieszkam pod Poznaniem i nawet w mojej małej miejscowości są kasy biletowe. Rozumiem, że można kupić bilet przez Internet, ale nie wszędzie przecież jest zasięg - mówi młoda pasażerka z Wielkopolski
Czy ta sytuacja może w ogóle się zmienić? Zapytaliśmy się o to po raz kolejny przedstawicieli Kolei Mazowieckich, Przewozów Regionalnych oraz PKP Intercity. Odpowiedzi jakie uzyskaliśmy nie są jednak optymistyczne. Spółki kolejowe nad komfort pasażerów w Łukowie przekładają swój wynik ekonomiczny.
Kasy KM tylko w województwie mazowieckim
Rzecznik Kolei Mazowieckich poinformowała nas, że kasy biletowe tej spółki powstają tylko na terenie województwa mazowieckiego. W enigmatycznej odpowiedzi czytamy o historii kas w Łukowie, którą i tak znają podróżni.
- Kasy te należały do operatora kolejowego Przewozy Regionalne, właściciela marki POLREGIO. Spółka Koleje Mazowieckie, będąca operatorem kolejowych przewozów pasażerskich, co do zasady świadczy usługi przewozu na obszarze województwa mazowieckiego i tylko na obszarze tego województwa posiada kasy biletowe. Nadmieniam, że do dyspozycji podróżnych na stacji w Łukowie jest biletomat, podróżni mogą także kupić bilet u kierownika pociągu bez ponoszenia opłaty dodatkowej - mówi Donata Nowakowska, dyrektor Biura Rzecznika Prasowego Kolei Mazowieckich.
Salonik prasowy zamiast kas
Do oryginalnego zakupu biletów zachęca natomiast spółka Przewozy Regionalne. Od 2017 r. w Łukowie bilety na przejazdy pociągami POLREGIO można kupić w trzech salonach prasowych rozlokowanych na terenie miasta, u drużyny konduktorskiej w pociągu, bądź przez Internet. Ta pierwsza metoda - choć możliwa do zrealizowania na dworcu kolejowym - jest najbardziej kłopotliwa. Bilety można kupić minimum 40 minut przed odjazdem pociągu, ponieważ później ich sprzedaż jest blokowana przez aplikację. Czasochłonne jest wpisywanie wszystkich danych i drukowanie biletów. Podróżni w salonie prasowym muszą podać swoje dane osobowe, w tym serię i numer dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości.
- Przewozy Regionalne sp. z o.o., właściciel marki POLREGIO nie planują uruchomienia kasy biletowej na dworcu w Łukowie. Każdy podróżny może nabyć bilet na przejazd pociągiem POLREGIO bezpośrednio u obsługi pociągu bez opłat dodatkowych lub przed podróżą przez inne kanały sprzedaży takie jak: biletyregionalne.pl, aplikacja mPOLREGIO, SkyCash, KOLEO, E-PODRÓŻNIK, Bilkom lub w salonikach Kolportera, które w Łukowie są trzy (na dworcu, w mieście w saloniku prasowym przy ul. Kwiatkowskiego 3 oraz w szpitalu przy ul. Rogalińskiego) - mówi Zofia Dziewulska, Naczelnik Działu ds. Handlowych Oddział Lubelski Przewozów Regionalnych.
- Jesteśmy świadomi, że dla niektórych podróżnych brak kasy stanowi utrudnienie zakupu biletu, jednak bezpośrednia sprzedaż w pociągu nie powinna sprawiać problemu również osobom starszym - dodaje.
Rzecznik PR sugeruje ponadto, że pasażerowie najczęściej pytają drużyny konduktorskie o możliwość zakupu biletów na pociągi dalekobieżne.
- Z informacji posiadanej od drużyn konduktorskich wynika, że pasażerom chodzi o uzyskanie informacji szczególnie przy zakupie biletów na pociągi dalekobieżne obsługiwane przez Spółkę PKP IC, których obecnie jest znacznie więcej z powodu zamknięcia linii nr 7 Lublin-Warszawa i kursowania pociągów z Lublina do Warszawy przez Łuków - podkreśla Zofia Dziewulska.
Przez Internet albo w biletomacie na dalekobieżne
Również rzecznik prasowy PKP Intercity informuje, że w najbliższym czasie na dworzec kolejowy nie powrócą kasy biletowe. Tłumaczenie jest podobne jak w spółkach powyżej.
- W najbliższym czasie nie przewidujemy otwarcia kasy biletowej PKP Intercity na dworcu kolejowym w Łukowie. Bilet na połączenia realizowane przez PKP Intercity można nabyć przez system e-IC, poprzez aplikację mobilną lub bezpośrednio u konduktora, na pokładzie pociągu. Warto przy tym zaznaczyć, że w przypadku braku możliwości zakupu biletu w kasie na dworcu, z którego pasażer rozpoczyna podróż, do biletów kupowanych u konduktora nie jest doliczana tzw. opłata pokładowa, czyli opłata za wydanie biletu w pociągu - mówi Piotr Mazur z Biura Prasowego PKP Intercity.
- Ponadto z myślą o pasażerach chcących zakupić bilety bezpośrednio przed podróżą, w lutym 2018 roku uruchomiliśmy sprzedaż w biletomacie znajdującym się w budynku dworca - dodaje.
Kasy po remoncie?
Nadzieją na otwarcie kas biletowych miał być remont zabytkowego łukowskiego dworca zaplanowany przez Polskie Koleje Państwowe początkowo na lata 2018-2020. Dziś wiadomo, że remont opóźni się przynajmniej o rok. Niestety, pomimo wcześniejszych zapewnień ze strony rzeczników prasowych Polskich Kolei Państwowych S.A., nawet po remoncie zabytkowego budynku dworca prawdopodobnie kasy biletowe dalej pozostaną zamknięte.
„NIE” dla kas biletowych na dworcu PKP!
Opublikowano:
Autor: Tomasz Goławski | Zdjęcie: Archiwum portalu
Przeczytaj również:
WiadomościPrzewoźnicy, którzy wożą pociągami mieszkańców Łukowa do innych miejsc w kraju, nie są zainteresowani otwarciem kas biletowych na dworcu kolejowym w naszym mieście. Czy to, co jest standardem w innych miejscach w kraju, w Łukowie nie jest w ogóle możliwe do zrealizowania?
Polecane artykuły:
wróć na stronę główną
ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.
e-mail
hasło
Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE