Z okazyjnej ceny zakupu ciągnika siodłowego chciał
skorzystać 58-letni przedsiębiorca z powiatu łukowskiego. W ubiegłym miesiącu
mężczyzna na jednym z portali aukcyjnych znalazł ogłoszenie dotyczące sprzedaży
ciągnika siodłowego marki Volvo, który znajdował się w Szwecji.
Opisywany stan
techniczny pojazdu, jego przebieg i pozostałe informacje zainteresowały
przedsiębiorcę. Kontaktując się
telefonicznie i za pomocą maili mężczyzna uzgodnił warunki sprzedaży i
transportu ciężarówki. Sprzedawca tą właśnie drogą przesłał fakturę z danymi do
uregulowania zapłaty. Dokumenty jakie przedstawił nie wzbudziły żadnych
podejrzeń przedsiębiorcy i jeszcze tego samego dnia wpłacił on na wskazane
konto ustaloną kwotę. Po kilku dniach mężczyzna otrzymał wiadomość o
konieczności wpłaty na wskazane konto ponad tysiąca euro, tytułem pokrycia
kosztów transportu morskiego. Przedsiębiorca uiścił również tą zapłatę.
- Po upływie kolejnych dni, gdy zakupiony przez niego
ciągnik siodłowy nie dotarł we wskazane miejsce, mężczyzna próbował
skontaktować się ze sprzedającym. Wtedy już kontakt z nim „urwał się”. Wówczas
przedsiębiorca zorientował się, że padł ofiarą oszusta. W czwartek 5 kwietnia o
przestępstwie powiadomił łukowskich policjantów – mówi Marcin Józwik, oficer
prasowy z KPP w Łukowie.
W sklepach internetowych i na portalach aukcyjnych kupić
można wszystko bez biegania po mieście, bez stania w kolejce, nie martwiąc się
o godziny otwarcia. Oszuści w wielu przypadkach wykorzystują nieuwagę, pośpiech
i naiwność ludzką, ale też i zaawansowane
oprogramowanie czy nowe technologie. Internet tak jak każde inne miejsce nie
powinien zwalniać z czujności i zachowania zdrowego rozsądku - nie powinniśmy
wierzyć w „nadzwyczajne okazje”!
Przestrzegając kilku podstawowych zasad można ustrzec się
przed przykrymi następstwami nieuczciwej aktywności różnych oszustów. Przede
wszystkim:
- uważaj na super okazje - zbyt niska cena za stosunkowo drogi przedmiot powinna szczególnie wzbudzić naszą czujność,
- dokładnie zapoznaj się z ofertą, przeczytaj opis – ponieważ powinien on szczegółowo opisywać przedmiot, który cię interesuje,
- przyjrzyj się zdjęciom - jeżeli są słabej jakości albo są to zdjęcia pobrane ze strony producenta, warto poprosić sprzedającego, aby przesłał więcej zdjęć, pokazujących detale interesującego nas przedmiotu,
- sprzedający powinien również w swojej ofercie sprecyzować dostępne formy zapłaty za przedmiot oraz opcje jego dostarczenia,
- ważne jest też wybieranie tych kontrahentów, którzy cieszą się zaufaniem wśród swoich klientów oraz korzystanie z zaufanych sklepów internetowych, które działają już jakiś czas na rynku,
- warto również sprawdzić firmę lub osobę, od której zamierzamy kupić produkt m.in. czy łatwo można się z nim skontaktować,
- sprzedający w sieci powinni także udzielać konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o istotnych warunkach umowy: zasadach składania reklamacji, towarach i usługach oferowanych drogą elektroniczną, a także nazwie i adresie sklepu, jeśli taki prowadzą.
- poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu i najbliższą jednostkę Policji,
- zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp., jak również całą korespondencję ze sprzedawcą,
- zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, sms-ów,
- skompletować w razie oszustwa na aukcji internetowej dane takie jak: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym i sposobu dokonania zapłaty.