reklama

Jak napisać list motywacyjny? Praktyczne porady.

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Jak napisać list motywacyjny? Praktyczne porady. - Zdjęcie główne

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

PROMOWANEMówi się, że CV jest centrum całego podania o pracę i rzeczywiście zawiera ono najistotniejsze fakty o kandydacie na dane stanowisko. Jednak to list motywacyjny zajmuje pierwszą pozycję wśród wysyłanych dokumentów aplikacyjnych, zarówno w wersji elektronicznej, jak i drukowanej. Jego rola jest nie do pominięcia, ponieważ umożliwia on zamieszczenie takich informacji, na które w życiorysie nie ma miejsca.

W liście motywacyjnym chodzi głównie o motywację do pracy i o osobowość potencjalnego pracownika. Profesjonalne pismo powinno posiadać przejrzystą strukturę i, co najważniejsze, być indywidualnie do każdego ogłoszenia o pracę pisane. Objętościowo nie należy rozpisywać się na więcej niż jedną stronę formatu A4, ponieważ na celu mamy wzbudzenie zainteresowania rekrutera, a nie jego zanudzenie. Poniżej kilka wskazówek, jak zdobyć uznanie u najbardziej krytycznie nastawionych specjalistów Human Resources.

Formalne zasady pisania listów motywacyjnych

Każdy list motywacyjny należy pisać osobno do każdego podania o pracę, ponieważ powielane frazesy zdecydowanie są negatywnie odbierane przez rekruterów. Czytając dane pismo muszą oni czuć, że dany kandydat naprawdę ubiega się o to konkretne stanowisko, w tej tylko firmie i na tym mu zależy. Poprawność stylistyczna i ortograficzna odgrywa w tym przypadku także istotną rolę, ponieważ wszelkie błędy oddalają od przejścia do kolejnego etapu procesu rekrutacji. 

Podczas formatowania dokumentu należy zadbać o to, by akapity były wyrównane do lewej, a nie wyjustowane, jak to niegdyś bywało w standardowych listach. 

Ogólnie przyjęte normy narzucają czcionkę o rozmiarze 10 dla tekstu ciągłego, jednak w przypadku listu motywacyjnego stosuje się rozmiar 12, gdzie tytuł można zwiększyć do 14, a nawet 16 punktów. Zwykle jest on czytany jako pierwszy, stąd powinien być zauważalny i najlepiej mieścić się w jednej linijce. 

W przypadku rodzaju czcionki nie warto zbytnio eksperymentować, chyba że aplikujemy do branży kreatywnej, gdzie oryginalny wygląd listu motywacyjnego może być wyróżnikiem i punktem oceny nowatorskich rozwiązań. Bezpieczniej jednak postawić na czcionki, które gwarantują dobrą czytelność, np. Arial, Calibri czy Cambria. Jeśli wolisz postawić na mniej stereotypowe litery, można wybrać PT Serif, Gill Sans czy Constantia.

Budowa listu motywacyjnego

List motywacyjny przypomina nieco klasyczne pismo i wyróżnia się w nim następujące elementy:

- Dane nadawcy, czyli na samej górze usytuowane po lewej stronie dane kontaktowe kandydata/ki. Popularnym rozwiązaniem jest także umieszczenie swoich danych w wyodrębnionym specjalnym designem nagłówku strony.

- Adres firmy – zamieszany po prawej stronie listu.  Wskazane jest także imię i nazwisko osoby kontaktowej. Nawet jeśli zdecydowana większość podań o pracę wysyłana jest online, mimo to podaje się w liście adres pocztowy firmy rekrutującej.

- Aktualna data – można tu także zamieścić miejscowość.

- Tytuł listu, który ułatwi rekruterowi sprawne sortowanie podań o pracę w zależności od prowadzonego procesu rekrutacji. Warto tu podać nie tylko nazwę stanowiska, ale także numer referencyjny z ogłoszenia o pracę.

- Zwrot powitalny – najlepiej skierowany do konkretnej osoby kontaktowej wskazanej w ogłoszeniu o pracę. Jeśli nie posiadamy żadnych informacji o osobie odpowiedzialnej za rekrutację, warto podjąć wysiłek, by zdobyć namiary na daną osobę kontaktową, ponieważ konkretne imię i nazwisko wygląda zdecydowanie lepiej niż bezosobowe: „Szanowni Państwo“. Często wystarczy zadzwonić do działu personalnego, zajrzeć na stronę internetową firmy, czy przejrzeć portale społecznościowe jak LinkedIn

- Wstęp – tutaj kandydat opisuje, z jakiego powodu aplikuje na dane stanowisko i musi od razu wzbudzić zainteresowane osoby czytającej. Dlatego nie warto kopiować banalnych zwrotów znalezionych w internecie, a zamienić tak własne myśli, by wprowadzenie nakłoniło rekrutera do przeczytania całości. Idealnie sprawdzi się tutaj zamieszczenie ważnych słów kluczowych z ogłoszenia o pracę, co dowodzi, że list motywacyjny nie powstał w ramach masowej produkcji: kopiuj-wklej. 

- Część główna – to miejsce na prezentację tych umiejętności, wiedzy i kompetencji, które są przydatne właśnie na danym stanowisku pracy. Ważne, by zaprezentować je wraz z konkretnymi przykładami, a nie tylko wyliczyć. Nie lekceważ też potęgi liczb w liście motywacyjnym, ponieważ ilościowe argumenty mają moc niepodważalności i są dowodem wiarygodności.

- Akapit dotyczący firmy – cementuje powiązanie na linii kandydat – pracownik na danym stanowisku. W tym miejscu należy jasno uargumentować, dlaczego chcemy pracować właśnie w tej firmie. Przed podjęciem wysiłku pisania listu motywacyjnego, warto zebrać w internecie informacje na temat potencjalnego pracodawcy. Dzięki temu wiadomo, jakie doświadczenie i wiedza kandydata mogą znaleźć zastosowanie w którymś z działów danej firmy.

- Zakończenie listu – poświęcone jest najczęściej wyrażeniu swojej gotowości do spotkania się na rozmowie kwalifikacyjnej w celu bliższej prezentacji. Warto zaznaczyć, że unikając form trybu przypuszczającego „spotkałbym się” czy „zaprezentowałabym“ zrobimy wrażenie osoby bardziej kompetentnej i pewnej siebie formułując zdecydowane, ale w żadnym wypadku nie aroganckie, zdania w trybie orzekającym.

- Grzecznościowy zwrot pożegnalny – czyli standardowe zakończenie listu wraz z odręcznym podpisem. Podpisanie listu motywacyjnego jest jednocześnie potwierdzeniem, że podane informacje są prawdziwe.

- Lista załączników – jeśli kandydat załącza dokumenty jak certyfikaty, dyplomy czy referencje, wówczas warto na dole listu motywacyjnego wymienić je. Innowacyjnym rozwiązaniem, proponowanym przez kreator CV Hero, jest zamieszczenie ich na tzw. stronie tytułowej podania o pracę, jak to prezentujemy poniżej. Wykorzystując jeden z wielu dostępnych szablonów CV można stworzyć całe podanie wraz z listem motywacyjnym i CV w jednolitym designie.

 

Wysłanie listu motywacyjnego

Każde podanie o pracę zawiera CV i list motywacyjny. Można pokusić się jeszcze o stworzenie pierwszej strony i dodatkowo dołączenie potrzebnych dyplomów czy certyfikatów. Wysyłając swoją aplikację drogą elektroniczną należy wszystko razem zapisać w jednym dokumencie PDF, gdzie stosuje się następującą kolejność:

strona tytułowa (o ile się ją tworzy)

list motywacyjny

CV

świadectwa, dyplomy

referencje

Specjaliści HR zwykle otrzymują setki maili, więc aby uniknąć niejasności, warto jasno nazwać załącznik, czyli kompleksowe podanie o pracę w wersji PDF, np. Karolina Piotrowska_Podanie o pracę_Specjalista ds. PR_Automobile SA_22.09.2021.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy