PKP Polskie Linie Kolejowe niedawno ogłosiły przygotowania do przebudowy linii kolejowej nr 12 na odcinku łączącym województwa lubelskie i mazowieckie. Dziś linię wykorzystują wyłącznie pociągi towarowe, które mogą poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h. Jeśli remont dojdzie do skutku, istotnie poprawią się parametry techniczne trasy, co może umożliwić wznowienie przewozów pasażerskich.
Decydującą kwestią dla samorządu lubelskiego jest jednak nie tylko modernizacja torów, ale przede wszystkim dostosowanie sieci przystankowej. Bez odpowiedniego rozmieszczenia peronów zainteresowanie pasażerów mogłoby być zbyt niskie, co w przeszłości było głównym powodem wycofania się z organizacji przewozów na tym odcinku.
Zmiana podejścia po latach
Jeszcze w 2017 roku samorząd województwa lubelskiego nie przewidywał organizacji połączeń pasażerskich na tej trasie. Tymczasem województwo mazowieckie planuje uruchomienie kursów ze Skierniewic przez Mszczonów do Warszawy oraz z Warszawy przez Górę Kalwarię, jednak nie uwzględniało w swoich planach przewozów w kierunku Łukowa. Teraz, wraz z możliwą modernizacją linii, Lubelskie zmienia swoje stanowisko.
– W przypadku zakończenia modernizacji linii kolejowej nr 12, odbudowy infrastruktury dla przewozów pasażerskich oraz dostosowania lokalizacji peronów do sieci osadniczej, podejmiemy działania w kierunku uruchomienia regionalnych połączeń kolejowych pomiędzy Łukowem a Pilawą – zapewnia Anna Nycz, inspektor ds. obsługi medialnej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego. Podkreśla jednak, że ostateczny kształt oferty będzie uzależniony od dostępności taboru, budżetu oraz porozumienia z województwem mazowieckim.
Czy historia się powtórzy?
Nie byłby to pierwszy powrót pociągów pasażerskich na tę trasę. W latach 2007-2008 samorząd województwa lubelskiego finansował kursowanie dwóch par pociągów w dni robocze na odcinku Łuków – Pilawa. Inicjatywa nie przetrwała długo, a powodem była niska frekwencja.
Czynnikiem wpływającym na brak zainteresowania podróżnych było niekorzystne rozmieszczenie przystanków, a także niewielka liczba kursów, które nie zapewniały pasażerom dogodnych godzin przejazdu.
Przyszłość kolei w rękach finansowania
Mimo pozytywnych deklaracji samorządów, kluczowe dla realizacji przedsięwzięcia pozostaje zapewnienie odpowiednich środków finansowych. Bez tego modernizacja trasy oraz jej pełne dostosowanie do ruchu pasażerskiego pozostają tylko w sferze planów.
Jeśli jednak inwestycja dojdzie do skutku, mieszkańcy regionu mogą zyskać wygodne i szybkie połączenie kolejowe, które po latach przerwy znów stanie się realną alternatywą dla transportu drogowego.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.